AJANVARAUS

Kaiken takana on toimivat käytännöt

1/2/2022
Perhe-arte

”Kiitos lämpimästä vastaanotosta
ja asiantuntevasta palvelusta.
Tilat on tosi viihtyisät ja kätilö
ihanan sydämellinen.
Tuli turvallinen olo.”

Asiakkaalle näkyy ja kuuluu eniten se mitä vastaanotolla tapahtuu, miten kätilö teidät ottaa vastaan, millainen on tila ja tunnelma, millaista tietoa saatte ja koetteko tulleenne kuulluksi. Yllä olevan palautteen kaltainen kokemus onkin juuri se, mitä haluamme asiakkaillemme tarjota.
Hyvästä kokemuksesta vastaavat ihanat ja ammattitaitoiset kätilömme, meidän hyvä työporukka ja yhteishenki. Meillä kaikki tekevät työtään sydämellään. Sydämellisinkään kätilö ei kuitenkaan jaksa olla sydämellinen, ellei taustallakin ole kaikki kunnossa. Mitä siis jää monesti piiloon asiakkaan näkökulmasta?

Piiloon jää se mikä taustalla varmistaa, että kaikki on sujuvaa ja mutkatonta ja turvallista.

Moni ei ehkä tule näitä asioita miettineeksi, eikä välttämättä huomaakaan, ja hyvä niin. Näiden asioiden hoitaminen on meidän vastuullamme ja se, ettei tällaisia asioita huomaa, tarkoittaa monesti sitä, että asiat on mietitty loppuun ja kaikki toimii hyvin.
Mistäkö puhutaan? No potilastietojärjestelmistä, kanta-yhteyksistä, lähete-käytännöistä, sovituista yhtenäisistä toimintamalleista, tietosuojasta ja -turvasta…

Meillä Perhe-Artella on käytössä sähköinen potilastietojärjestelmä, johon jokainen asiakkaan käynti ja kontakti kirjataan. Potilastietojärjestelmässämme on myös kanta-yhteys, joten kun asioit meillä, ovat tiedot helposti käytettävissä myös muualla terveydenhuollossa. Tällä tavoin sinua hoitavalla taholla on aina mahdollisimman kattavat tiedot hoidostasi ja tilanteestasi. Samoin voit itse aina tarkistaa tietosi omakannan kautta niin halutessasi. Joillakin toimijoilla on edelleen käytössä vain paperiset potilasasiakirjat. Mikäli tietojen siirtyminen ja kirjautuminen sähköisesti ovat sinulle tärkeitä asioita, kannattaa asia varmistaa ennen vastaanottoa. Tiesithän muuten, että pystyt helpoiten hallinnoimaan tietojesi näkyvyyttä itse omakannan ”Tietojen käytön hallinta” -osuudesta. Jos siis haluat jonkun asian jäävän vain meidän väliseksemme, voit sen helpoiten tehdä omakannan kautta.

Sovitut käytännöt tarkoittavat myös sitä, että käytpä meillä missä tahansa toimipisteessä, kenellä tahansa kätilöllä, toimimme kaikki samoilla ohjeistuksilla. Jokainen tekee työtään omalla persoonallaan, mutta samoilla ohjeistuksilla. Samoin olemme sopineet toimintamallit ja käytännöt myös useiden eri sairaaloiden kanssa ja meiltä saat sovittujen kriteerien puitteissa lähetteen eteenpäin jatkohoitoon raskauden kaikissa vaiheissa, mikäli tilanne niin vaatii.

Sähköinen potilastietojärjestelmä, kantayhteys, kiinteät toimintamallit ja sovitut käytännöt yhteistyökumppaneiden kanssa takaavat turvallisen ja sujuvan hoitopolun ja näiden avulla huolehdimme myös asiakkaidemme tietosuojasta. Yrityksemme tietosuoja ei toki ole vain meidän kätilöiden varassa vaan taustalla meistä, teistä ja tietosuojasta huolehtii myös ammattilaiset, joiden erityisalaa juuri nämä asiat ovat.

Kaikki on siis kunnossa, tervetuloa vastaanotolle!

PALAA TAKAISIN